Skip to content
  • DOMOV
  • O NÁS
  • REDAKCIA
  • ODBERNÉ MIESTA
  • ARCHÍV ČÍSEL
  • KONTAKT

Bystrický PERMON

Banskobystrická revue pre popularizovanie vedy, umenia a cestovného ruchu

  • PROJEKTY
    • Náučný chodník BP
    • Medená cesta
    • Medený hámor
    • Projekt: Špaňodolinské granty
  • SERIÁLY
    • Banskobystrickí zlatníci
      • Franciscius Francisci
        • Kolekcia filigránskych gombíkov
      • Andreas Kolbány
        • Strieborná reliéfna spona
      • Krištof Lehner
        • Kanvica z pozláteného striebra
      • Samuel Libay
        • Pokál Jozefa Glabitsa
        • Vlasový šperk v tvorbe Samuela Libaya
      • Karol Miškovský
        • Strieborné príborové solitéry
      • Pavol Renner
        • Život a dielo zlatníka Pavla Rennera staršieho
    • Bohatstvo Banskej Bystrice
      • Ag – Striebro
      • As – Arzén
      • Au – Zlato
      • Ba – Bárium
      • Ca – Vápnik
      • Co – Kobalt
      • Cu – Meď
      • Fe – Železo
      • Hg – Ortuť
      • Ni – Nikel
      • Pb – Olovo
      • S – Síra
      • Sb – Antimón
      • U – Urán
      • W – Volfrám
      • Zn – Zinok
  • VIDEÁ
  • NAŠE PUBLIKÁCIE
  • PERMOŇÁCKE POTULKY A PODUJATIA
    • 20 rokov BYSTRICKÉHO PERMONA
    • ZA ŽIVA V BYSTRICI…2
  • Toggle search form
  • Lesy v okolí Španej Doliny v minulosti a dnes Fauna a flóra
  • Železničná trať z Banskej Bystrice do Podbrezovej má 130 rokov História okolia
  • Zvoz sena v minulosti História okolia
  • GABRIEL BETLEN Osobnosti histórie
  • Kto bol Viktor Myskovszsky? Osobnosti histórie
  • Papierne na území Slovenskej Ľupče, 3. časť Cechy a remeslá
  • PAPIERNE NA ÚZEMÍ SLOVENSKEJ ĽUPČE 1.ČASŤ Cechy a remeslá
  • OCHUTNALI STE UŽ KONOPNÝ ČAJ ? Fauna a flóra

UHOĽNÁ BAŇA V BADÍNE

Posted on 28. marca 2024 By Michal Kiššimon
Vchod do bane v Badíne

História nášho regiónu je v podstate históriou baníctva. Takmer vždy však ide o vzácne kovy. Aj v Permone sme písali o ortuti v Malachove, o zlate v Harmanci a pri Ponikách, o olove pri Slovenskej Ľupči, písalo sa o striebre, o všadeprítomnom železe, no najviac sa písalo predsa len o medi. O týchto záležitostiach teda vieme pomerne
dosť. Ale nevieme takmer nič – alebo len veľmi, veľmi málo o ťažbe hnedého uhlia, napríklad pri Badíne. Z geo-logického hľadiska je badínsky kataster formovaný sopečnou činnosťou, tvorený najmä andezitmi a sopečnými vyvreninami z pôvodných stratovulkánov. Nachádzame tu však i usadeniny tufitov, ílovcov a pieskovce. Spolu s nimi vznikli aj ekonomicky významné sloje uhlia, ktoré sa v minulosti aj ťažili. Badínske uhoľné ložisko sa skladalo z dvoch slojov hnedého uhlia a lignitu, ktorý však bol málo kvalitný. Vrchný lignitový sloj bol 2,5 – 5 m hrubý
a spodný hnedouhoľný sloj 2,5 – 6,5 m. Lignit mal výhrevnosť približne 2 400 kcal/kg a obsah popola až 30 %. Uhlie bolo vyššej kvality a malo výhrevnosť 3 300 – 4 400 kcal/kg s obsahom popola do 21 % a síry do 3 %. Lokalita, kde prebiehala ťažba, sa nazývala Lokalita Baňa a je dobre identifikovateľná ešte aj dnes. História ťažby uhlia v Badíne, ale nie len tam, je oproti ťažbe rúd len popoluškou. Nezavedie nás do labyrintu mnohých desiatok storočí dozadu, aby sme híkali a žasli, aj keď sme to pod tou zemou mali už pekných pár tisícročí. No pokiaľ tu bol dostatok dreva, uhlie by aj tak nemalo šancu! Ešte na začiatku 18. storočia u nás nebola ani stopa po uhoľnom baníctve, aj
keď uhlie niekedy ležalo priamo pod nohami aj na povrchu zeme. Až v roku 1723 nadobudol účinnosť zákonný poriadok o baníctve, ktorý potvrdil, že každý banský objav prislúcha kráľovi. Paradoxom je, že celú históriu neskoršieho uhoľného baníctva na našom území podstatne ovplyvnil neznámy kováčsky mládenec, ktorý okolo roku 1750 privandroval pravdepodobne z Nemecka a usadil sa v meste Sopron. Ten už uhlie dostatočne poznal a mal s ním aj dosť skúsenosti a aj v praxi vedel dokázať prednosti použitia uhlia pri práci. Prvé zmienky o vykonaní vrtného prieskumu na uhlie pri Badíne sú z roku 1833. Rozbor uhlia tu vtedy urobil profesor banskoštiavnickej akadémie A. Wehrle. Ďalšie prieskumy vykonal v roku 1835 F. Mohs. Na základe týchto výskumov v roku 1837 boli v teréne realizované práce pre ťažbu tým spôsobom, že bola vybudovaná asi 120 m dlhá štôlňa a začali sa aj prvé ťažobné práce. Tieto práce riadila Banská správa v Španej Doline. Časť uhlia odoberala Strieborná huta v Banskej Bystrici,

Ruiny baníckych budov

menšie podniky a súkromní kováči. Časť ťažby sa využila pri výrobe vápna neďaleko bane. V roku 1839 odliala železiareň v Hronci pre baňu destilačný prístroj, v ktorom sa z uhlia vyrábal decht. V nasledujúcom roku sa postavila vetracia šachta a následne v roku 1842 sa postavila nová pec na výrobu dechtu. Podľa zachovaných informácií sa z uhlia vyrábalo asi 10 % dechtu. Ťažba však bola nerentabilná, a tak sa už v roku 1846 uvažovalo o zdemontovaní zariadenia, ale o dva roky neskôr sa ťažba obnovila pre potreby papierne v Harmanci. Znovu oživenie trvalo len krátku dobu a v roku 1854 boli bane opustené. 1. novembra 1854 nadobudol platnosť nový banský zákon o banskej slobode, o možnosti odkúpenia baní i s termínom uskutočnenia transakcie do 14 dní. Začali sa otvárať malé banské štôlne na uhlie, ako napríklad v Novej Bani v roku 1865, ktorá však bola čoskoro vyčerpaná a v roku 1870 aj zanikla. K obratu došlo po rakúsko-uhorskom vyrovnaní v roku 1867. Uhorsko začína budovať svoj vlastný priemysel. V roku 1871 vzniká vo Viedni na Maximilianstrasse 7 Výsadná cisárska a kráľovská železiarska a banská spoločnosť UNION, ktorá v tom istom roku zakladá vo Zvolene na sútoku Hrona a Slatiny továreň na železo a plechy. Ako dôvod pre výber umiestnenia továrne sa uvádza blízkosť železničnej stanice, dostatok vodnej energie, blízkosť zásob dreva a blízkosť uhoľných zásob v Badíne, ktoré sa dostali do správy Unionu. V tých časoch však boli vo výhľade aj ďalšie menšie banské lokality na uhlie pri Vlkanovej a pri Kováčovej. Pre zaujímavosť, v roku 1888 fabrika Union vyrábala železné a oceľové plechy v hrúbke od 1 – 40 mm, v dĺžke 10 m a šírke 2 200 mm. Správu fabriky vo Zvolene tvorili: riaditeľ František Svoboda, inžinier Manó Vogl, chemik Ottó Vogl, lekár dr. Manó Hermann. Fabrika zamestnávala 350 zamestnancov a všetci boli poistení. Pracovným ruchom znovu ožila aj baňa v Badíne v roku 1872 a po značných investíciách celkom naplno v roku 1892. Vybudovala sa železničná vlečka aj lanovka. Prišiel zlatý vek baníctva v Badíne! Popri bani ožila aj obec Badín, každým rokom stúpal počet obyvateľstva
a v roku 1910 to bolo 1420 obyvateľov. Popri baníkoch si tu našli obživu aj gazdovia vlastniaci povoz a kone. V obci bolo evidovaných 54 vozov a vyše sto koní. Baňa zamestnala každý deň 20 povozov na prevážanie uhlia k vagónom.
O ťažbe uhlia v Badíne takmer pravidelne informovali noviny A BÁNYA – Baňa. Podľa novín Besztercebánya és
vidéke z roku 1901 baňa v Badíne dobre prosperovala. V bani pracovalo 120 stálych robotníkov a denne dopravili 10
vagónov uhlia do zvolenského Unionu. Podobne tomu bolo aj o rok neskoršie, keď týždenne dopravili do Unionu 55
vagónov uhlia. V polovici roku 1903 však ťažba uhlia rapídne klesla, takže denne vyťažili len 5 vagónov uhlia.
Koniec roka 1903 bol slávnostný pre obec Badín, keď 20. decembra v evanjelickej cirkvi uvítali nové zvony. Slávnostnú reč mal Samuel Mikler a služby Božie viedol badínsky kňaz Samuel Hrivnák. V máji 1904 došlo k nešťastiu v bani, keď pri výmene podporných stĺpov veľké množstvo zeminy zavalilo jedného baníka, ktorého sa podarilo vykopať len po troch dňoch! K ďalšej tragédii došlo v bani 7. februára 1906, keď sa preborila jedna
šachta, ktorá pochovala dvoch baníkov. Medzičasom došlo k zmene názvu obce na Erdöbádony. Aj vďaka rozvoju baníctva sa obec stala vyhľadávanou a často navštevovanou zlodejmi. Aj preto tu v novembri 1906 pre bezpečnosť obyvateľov postavili filiálku žandárskej stanice. Vo výročnej správe za rok 1908 sa konštatuje, že sa vyťažilo 117 338 metrických centov uhlia, no v roku 1913 už len 102 tisíc. Hodnota jedného metráku uhlia na mieste ťažby bola 85 halierov. V bani v roku 1913 pracovalo 52 baníkov a každý týždeň bol jeden voľný deň bez ťažby. Dochádza k útlmu ťažby. Nedokáže tomu zabrániť ani banský kapitanát na čele s banským kapitánom, ktorým bol Alexander Selymesi
a jeho štáb tvorili Karol Reitzner, Ladislav Körös a Anton Škripec. V roku 1913 sa do monarchie valí 12 miliónov ton uhlia z Nemecka a viac ako 100 miliónov ton z Anglicka. To však ešte nie je všetko. Viac ako 300 miliónov ton
amerického uhlia sa nevie umiestniť na domácom trhu a zaplavuje trhy v Egypte, v Taliansku a v ostatných balkánskych štátoch. Rokom 1913 teda skončila aj zlatá éra ťažby hnedého uhlia v Badíne. Zásoby sa
postupne vyčerpávali a veľká svetová vojna, ktorej hovoríme „prvá“ premenila aj zvolenskú fabriku Union na vojenský lazaret. Po vojne fabriku Union v rokoch 1921 – 1923 demontovali a odviezli do Čiech na posilnenie českého priemyslu. A tak bola aj ťažba uhlia v Badíne v roku 1929 definitívne ukončená. Ešte počas vojny v rokoch 1942 a 1943 tu robil znovu prieskumy V. Čechovič, ale pre veľké riziko aj s možnosťou straty minerálnej vody na Sliači a v Kováčovej sa už ťažba ani len skúšobne neobnovila.

Michal Kiššimon, Richard R. Senček

Bystrický Permon 3/2013 s. 6

 

Bane a baníctvo Tags:Badín, uhoľná baňa

Navigácia v článku

Previous Post: GABRIEL BETLEN
Next Post: Prvý civilný sobáš v Ľubietovej

Related Posts

  • HISTORICKÁ BANÍCKA GASTRONÓMIA I. Bane a baníctvo
  • ZANIKNUTÁ (A TAKMER ZABUDNUTÁ) BANÍCKA OSADA PIESKY Bane a baníctvo
  • SYMBOLY ŤAŽBY RÚD V ERBOCH OBCÍ BANSKOBYSTRICKÉHO OKRESU Bane a baníctvo
  • Slobodné kráľovské banské mesto Nová Baňa Bane a baníctvo
  • RUDNÉ NÁLEZY V OKOLÍ RYBÁRSKYCH KÚPEĽOV Bane a baníctvo

Najnovšie články

  • Čaro holičstiev v minulosti
  • Papierne na území Slovenskej Ľupče, 3. časť
  • Papierne na území Slovenskej Ľupče 2.
  • BADÍNSKY PRALES
  • PAPIERNE NA ÚZEMÍ SLOVENSKEJ ĽUPČE 1.ČASŤ

Archív

BYSTRICKÝ PERMON na Facebooku

Spoločnosť Meta nám v mesiaci február 2025 bez udania dôvodu zamedzila administratívny prístup k našej facebookovej stránke a zmazala nám sledovateľov a aj všetky príspevky za posledných 15 rokov. Nevieme s tým v tejto chvíli nič urobiť. Ďakujeme za porozumenie.

redakcia

Hľadáme prispievateľov

Ak máte záujem prispievať článkami do časopisu PERMON, kontaktujte nás TU

Autori

  • Ján Baláž (5)
  • Viera Banášová (1)
  • Ivana Bičanovská (1)
  • Jana Borguľová (2)
  • Marián Bovan (1)
  • Július Burkovský (10)
  • Marianna Bárdiová (4)
  • Peter Chorvát (1)
  • Igor Chromek (5)
  • Ivan Cillik (2)
  • Tomáč Cimerman (1)
  • Ján Demanko (1)
  • Daniel Diosi (1)
  • Karol Fremal (2)
  • Eva Furdíková (8)
  • Ivan Gargulák (1)
  • Filip Glocko (14)
  • Notbert Gáborčík (15)
  • Anna Havlíčková (4)
  • Robert Hoza (4)
  • Dušan Kaliský (5)
  • Michal Kiššimon (28)
  • Dušan Klimo (1)
  • Ladislav Kmet (1)
  • Jozef Kreutz (4)
  • Eva Kráľová (1)
  • Ľubomír Kubaščík (1)
  • Klára Kubíčková (1)
  • Martin Kvietok (3)
  • Leo Lichvár (1)
  • Jozef Likavčan (1)
  • Július Lomenčík (4)
  • Radoslav Mandalík (5)
  • Pavol Martuliak (2)
  • Jana Nahálková (1)
  • Ludvik Nábělek (2)
  • Slavomíra Očenášová-Štrbová (1)
  • Martin Patúš (1)
  • Andrej Predajniansky (1)
  • Emil Rakyta (1)
  • Richard R. Senček (32)
  • Anna Senčeková (9)
  • Vladimír Sklenka (6)
  • Andrej Stollmann (1)
  • Igor Thurzo (1)
  • Miloš Tichý (1)
  • Oto Tomeček (2)
  • Tomas Trstensky (1)
  • Peter Urban (1)
  • Jan Vicen (1)
  • Július Voskár (2)
  • Michal Várošík (1)
  • Ľubomír "Puky" Wágner (3)
  • Marián Číž (2)
  • Jozef Ďuriančík (5)
  • Jarmila Ďurišová (1)
  • Martina Škodová (1)
  • Ján Žilák (1)

Kategórie článkov

  • Posledná fotografia Karola Markoviča s manželkou - marec 1953
    Z akej rodiny pochádzal Karol Gustáv Markovič? Osobnosti histórie
  • Prvé písomné doklady o baníckej osade Staré Hory História okolia
  • Bubeníci  a bubnovanie. Hudba a zábava
  • Zabudnuté projekty Nerealizované projekty
  • Priemyselný park v Banskej Bystrici Priemysel a jeho história
  • TRÁVA V HISTÓRII BANSKEJ BYSTRICE Fauna a flóra
  • Život a dielo zlatníka Francisciusa Francisciho Cechy a remeslá
  • 65 rokov od dramatickej udalosti na banskobystrickej pošte Osobnosti histórie

Najnovšie články

  • Čaro holičstiev v minulosti
  • Papierne na území Slovenskej Ľupče, 3. časť
  • Papierne na území Slovenskej Ľupče 2.
  • BADÍNSKY PRALES
  • PAPIERNE NA ÚZEMÍ SLOVENSKEJ ĽUPČE 1.ČASŤ

O nás

Časopis Bystrický permon vznikol v roku 2003 s cieľom populárnou formou oboznamovať obyvateľov mesta s jeho bohatou avšak po vačšine zabudnutou históriou. viac info

Copyright © 2025 Bystrický PERMON.

Powered by PressBook News WordPress theme

Spravujte súhlas so súbormi cookie
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Zobraziť predvoľby
{title} {title} {title}